Curriculum en vaardigheden
De game en lessen zijn gericht op de vakken economie, aardrijkskunde, maatschappijleer en maatschappijwetenschappen. Het materiaal is inzetbaar als vakoverstijgend project, maar kan ook binnen de afzonderlijke vakken gebruikt worden. Het materiaal sluit aan op de volgende eindtermen:
Aardrijkskunde
• Domein C: Aarde, subdomein C2: Mondiaal milieuvraagstuk.
• Domein E: Leefomgeving, subdomein E1: Nationale en regionale vraagstukken.
Economie
• Domein B: Schaarste.
• Domein C: Ruil.
• Domein D: Markt.
• Domein E: Ruilen over de tijd, subdomein E2: Registratie.
Maatschappijleer
• Domein C: Parlementaire democratie.
• Domein D: Markt, subdomein D3: Welvaart en economische politiek.
Maatschappijwetenschappen
• Domein B: Politieke besluitvorming
• Domein G: Milieu en beleid
Begrippen die onder meer aan bod komen: Duurzame energie en fossiele brandstoffen, verstedelijking, stedelijke voorzieningen, schaarste, ruil en marktwerking, winst en verlies, intertemporele ruil, economische politiek. Tijdens de lessen en de game doen we ook een beroep op de volgende 21e eeuwse vaardigheden: kritisch denken, creatief denken, probleem oplossen, communiceren, samenwerken.
Tot slot is het materiaal ook inzetbaar bij het vak Algemene natuurwetenschappen. De opdrachten zijn niet specifiek op dit vak gericht, maar de thematiek sluit uiteraard wel goed aan.
Algemene natuurwetenschappen
• Domein A: Vaardigheden
• Domein B: Analyse van en reflectie op natuurwetenschap en techniek
• Domein D: Biosfeer